تبلیغات و برندینگ

برندینگ چیست؟

به فرایند تحقیق، گسترش و ایجاد ویژگی‌های خاص برای یک موسسه تجاری، با هدف ارتباط مشتری با محصولات و خدمات، برندینگ گفته می‌شود. برندینگ یا برندسازی، فرایندی مادام‌العمر بوده و به ارتباط قلبی مشتری با کسب‌وکار وابسته است.
طبق نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، حدود ۶۰% خریداران از برندهایی خرید می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند . پس تبلیغات و مدیریت آن تاثیر مهمی در شهرت و محبوبیت برند دارد.

تبلیغات برند یا Brand Advertising به عنوان یکی از راه های مهم تبلیغاتی، به ترویج نام و شناخت برند برای جذب مشتری و افزایش فروش کمک می کند.

تبلیغات برند یا به عنوان یکی از راه های مهم تبلیغاتی، به ترویج نام و شناخت برند برای جذب مشتری و افزایش فروش کمک می کند. در این روش تبلیغاتی، شرکت ها بر روی ترویج برند خود تمرکز می کنند تا نام برند خود را در ذهن مشتریان و جامعه تقویت کنند. در واقع تبلیغات برند شامل هرگونه فعالیت تبلیغاتی است که به ترویج نام یک شرکت، محصول یا خدماتش می پردازد.

تبلیغات برند می تواند در انواع رسانه های مختلفی از جمله تلویزیون، رادیو، روزنامه ها، مجلات، بیلبوردها و شبکه های اجتماعی انجام شود. هدف از تبلیغات برند این است که با ترغیب مشتریان به استفاده از محصولات یا خدمات شرکت، افزایش فروش و بهبود شناخت برند را به دست آورد.

برای دستیابی به این هدف، شرکت ها باید به خلاقیت و ایده های جدید توجه کنند. باید پیام های خود را به شکلی طراحی کنند که به هدف اصلی خود، یعنی بهبود شناخت برند، نزدیک شوند و با ایجاد تصاویر مثبت در ذهن مشتریان، آنها را به خود جذب کنند.

 

اصلی ترین اجزای برندسازی شامل موارد زیر است:

  • تعریف موقعیت برند:

این فرایند شامل شناسایی و تعیین موقعیت شرکت و محصول یا خدمات در بازار و در مقایسه با رقبا است. در این فرایند، عناصر مهمی مانند نام برند، شعار، موضوعات برند و موقعیت محصول در بازار مشخص می شود.

  • شناسایی مشتریان هدف:

شناسایی مشتریان هدف یکی از مهمترین گام های برندسازی است. در این مرحله، مشخص می شود که برند باید به چه کسانی و با چه نیازهایی خدمت رسانی کند.

  • تعیین ارزش های برند:

ارزش های برند شامل ویژگی هایی است که برای مشتریان مهم و قابل توجه هستند. این ارزش ها می توانند از جمله کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و … باشند.

  • طراحی عناصر برند:

طراحی عناصر برند مانند نام، لوگو، شعار و بسته بندی، برای برندسازی بسیار مهم است. این عناصر برای شناخت برند و تشخیص آن در بازار بسیار حائز اهمیت هستند.

 

۱- تبلیغات باعث ایجاد آگاهی مردم نسبت به برندتان می‌شود.

شما با استفاده از تبلیغات درباره نام برند، ویژگی و قیمت محصول و غیره، اطلاعاتی در اختیار مشتری‌تان می‌گذارید. مدیریت تبلیغات و برندسازی به این شکل است که با بولد کردن ویژگی‌های خاص برند یا محصول‌تان کمک می‌کند که مشتریان نامتان را به خاطر بسپارند و اگر دوباره با برندتان برخورد کردند احساس آشنایی کنند.

 

با مدیریت برند و تبلیغات، مشتریان توانایی شناسایی و انتخاب یک برند خاص را در زمانی که به آن نیاز دارند، پیدا می‌کنند. پس با تبلیغات، آگاهی از برند و شناخت محصولات و خدمات شرکت ایجاد می‌شود، همین آگاهی است که باعث فروش می‌شود.

 

چگونه یک کمپین تبلیغات برند اجرا کنیم؟

اکنون که تعریف تبلیغات برند را داریم، اجازه دهید به سراغ اجرای تبلیغات برند برویم. توسعه کمپین تبلیغاتی برند معمولاً شامل مراحل زیر است:

 

تعیین اهداف و مخاطبان

قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی برند باید اهداف خاصی را تعیین کنید. در مورد تبلیغات برند، اهداف ممکن است شامل تقویت شناخت برند، معرفی محصولات جدید، توسعه تصویر برند مطلوب و غیره باشد.

شخصیت مخاطب هدف نیز تحت تأثیر اهداف انتخابی قرار می‌گیرد و گهگاه می‌توان به هر بخش از مخاطبان هدف تجاری ویژه‌ای داد.

برای دستیابی به این اهداف تبلیغاتی برند، لازم است به طور دقیق ویژگی های اصلی هر بخش را در بین مخاطبان خود درک کنید. اینها معمولاً شامل جمعیت شناسی، موقعیت جغرافیایی، موقعیت اجتماعی، علایق و مشکلات آنها و … میباشد.

موقعیت برند

دومین نکته مهم در مورد استراتژی تبلیغات برند شما، شامل شناسایی و تعیین موقعیت شرکت و محصول یا خدمات در بازار، در مقایسه با رقبا است. این نیاز به زمان و تلاش دارد، اما یک چشم انداز صحیح برای موقعیت یابی دقیق برند ضروری ارائه میدهد. هنگام ایجاد تبلیغات برند، به موارد توجه داشته باشید:

قبل از راه اندازی کمپین برند تبلیغاتی، تحقیقات لازم را انجام دهید. چشم انداز صنعت، میزان اشباع بازار، رقبای اصلی، ویژگی های منحصر به فرد آنها و مخاطبان هدف را بررسی کنید.

موقعیت فعلی برند، میزان محبوبیت آن و نگرش مشتری، مزایا و معایب محصول، ویژگی های اصلی آن را بررسی کنید.

ویژگی منحصر به فرد محصول و یا پیشنهاد ویژه که هنوز توسط رقبا پوشش داده نشده است.

علاوه بر مفید بودن آن، به مواردی مانند مد، اعتبار، جایگاه اجتماعی بالا و … توجه داشته باشید.

کیفیت نیز برای تبلیغات برند مهم است.

برنامه

بر اساس اهداف انتخاب شده، مخاطبان، و جایگاه برند مطلوب، می توان اقدام به موارد زیر نمود:

انتخاب ابزارها و استراتژی های مناسب: با توجه به مخاطبان هدف، باید کمپین هایی را برای تبلیغات برند در نظر بگیرید. با توجه به عملکرد و نحوه استفاده مخاطب از آن ، یک استراتژی منحصر به فرد نیز برای هر کانال نیز ایجاد کنید.

تنظیم بودجه: جزئیات مهم استراتژی تبلیغات برند شما می تواند بستگی زیادی به بودجه و توزیع آن داشته باشد. روی کانال هایی که بهترین عملکرد را دارند تاکید کنید و هزینه های خود را روی کانال هایی که خوب کار نمی کنند کاهش دهید. اهداف اصلی خود را همیشه در ذهن داشته باشید و منابع خود را بر این اساس تخصیص دهید.

راه اندازی کمپین: این مرحله اجرای استراتژی تبلیغات برند شما است. یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال بر روی پلتفرمی که بیشتر مخاطبین هدف شما در آن فعالیت دارند راه‌اندازی کنید. کمپین های تبلیغاتی به طور خودکار فهرست رسانه های مرتبط را پیدا می کند و تبلیغ را به مخاطبان برند شما ارائه می دهد.

اجرا، بهینه سازی و مدیریت کمپین: نظارت دقیق و پیگیری عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت کمپین پس از ایجاد بسیار مهم است. به میزان ترافیکی که برند شما دریافت می کند توجه کنید. برای کمپین تبلیغاتی برند شما، افزایش جستجو برای نام کسب و کار شما دلگرم کننده است.

برای تبلیغ برند، چندین استراتژی متفاوت وجود دارد که هر کدام به شیوه‌ای خاص برای ارتباط با مشتریان و ایجاد شناخت بیشتر از برند، استفاده می‌شوند. در زیر به برخی از مهمترین استراتژی‌های تبلیغات برند اشاره می‌کنیم:

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی از طریق ایجاد تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی صورت می‌گیرد. با توجه به پوشش وسیع تلویزیون، این روش می‌تواند برای تبلیغ برندها بسیار موثر باشد.

تبلیغات رادیویی

در تبلیغات رادیویی، تبلیغات در برنامه‌های رادیویی صورت می‌گیرد. این روش برای تبلیغ برندها بسیار موثر است، زیرا رادیو به صورت گسترده در خودروها و محل‌های کار به کار می‌رود.

تبلیغات مجله و روزنامه

تبلیغات در مجلات و روزنامه‌ها نیز یک راه بسیار موثر برای تبلیغ برندهاست، زیرا این رسانه‌ها دارای پوشش گسترده و خوانندگان مختلفی هستند.

تبلیغات آنلاین

استراتژی تبلیغات آنلاین برای برندها بسیار حائز اهمیت است و با توجه به رشد روزافزون استفاده از این روش، برندها نیاز دارند که به صورت هوشمندانه و با برنامه‌ریزی دقیق اقدام به تبلیغات خود در فضای آنلاین کنند. در زیر به برخی از استراتژی‌های مهم در تبلیغات آنلاین برند اشاره می‌کنم:

محتوای مناسب:

برای تبلیغات آنلاین برند،   تولید محتوا

مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این راستا مسئول برند باید سعی کند تا محتوای جذاب، اصیل و خلاقانه تهیه کرده و آن را در فضای آنلاین به نمایش بگذارد. اگر نمیتوانید محتوای مناسب و جذابی تولید کنید میتوانید در سایت های معتبر سفارش محتوا دهید.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو:

برای استراتژی تبلیغات آنلاین برند، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم است. برای این کار باید سایت برند به گونه‌ای طراحی شود که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آن را شناسایی کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی امروزه بخشی از زندگی روزمره افراد شده‌اند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، به برند کمک می‌کند تا به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند و نام برند را به روز رسانی کند.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC):

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) یکی از روش‌های مؤثر برای تبلیغات آنلاین برند است. در این روش، برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ، هزینه‌ای مشخص پرداخت می‌شود.

تبلیغات بیرون از خانه

در این روش، تبلیغات از طریق تابلو‌های تبلیغاتی، تبلیغات در حمل و نقل عمومی و موارد دیگر در فضای باز صورت می‌گیرد. این روش برای برندها که می‌خواهند با مخاطبان خود در فضای عمومی ارتباط برقرار کنند، بسیار موثر است.